Spoor 0 neemt veel ruimte in. De opzet van de modelbaan is daardoor heel beperkt. Rondjes rijden verveelt snel. Rijden van punt naar punt is beter. Ik heb gekozen voor een klein kopstation. Vanuit het kopstation rijdt de trein naar verborgen opstelsporen. Als voorbeeld kies ik voor een aftakking (Stichbahn) ergens in het Münsterland, vlak over de grens. Ik ben opgegroeid in Eibergen, aan het riviertje de Berkel. Wij wonen nu aan de Berkelmonding en ik werk ook nog in Berkelland. De naam voor een fictieve plaats in het Münsterland was snel gevonden: Berkelbrücke, een brug naar de jaren zestig.
Een eerste baanontwerp:

De wisselgroep aan de linkerzijde is inmiddels gewijzigd. De wissel rechts boven het Engels wissel is naar onderen verplaatst. Een boogstraal van 120 cm was anders niet meer te halen. Een boogstraal van 120 cm is nodig om met originele schroefkoppelingen te rijden. De volgende plaatjes laten zien hoe ver de bouw gevorderd is:
De deur in de kamer wordt gepasseerd op een uitneembaar stuk tafel:
Later zal hier een echte Berkelbrücke komen, wellicht naar het voorbeeld van de spoorbrug uit Stadtlohn.
Tot zover een eerste indruk. Wordt vervolgd!
Met groet, Jan
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenBij deze wil ik jou even een goed en gelukkig en gezond 2010 toe wensen,
Wel erg leuk om te zien dat je nu lekker bezig ben met je station ziet er goed uit als ik zo naar de foto's kijk.
met vriendelijke groeten,
bernard