zaterdag 6 februari 2010

Wisselaandrijvingen

De bouw van Berkelbrücke ligt stil! De bouwer is in januari van zijn fiets afgereden en het herstel heeft nog even tijd nodig.... Vanaf eind februari gaat de aandacht weer uit naar de zomerhobby. Dat de bouw even stil ligt is niet zo erg. Spoor 0 staat steeds meer in de belangstelling. Dat is ook te merken op de vandaag begonnen beurs in Neurenberg. Het aanbod aan toebehoren neemt steeds meer toe. Ik stel daarom de keuze voor perronranden, bestrating, lichtmasten etc. nog even uit. Een mooie nieuwe site die alle nieuwtjes meldt: Spur Null Magazin

Maar ook al ligt de bouw stil, er is altijd wel wat te melden. Ik had nog wat foto's liggen van mijn wisselaandrijvingen. De handwissels van Lenz hebben een imitatie wisselsteller en een onverlichte lantaarn.


Die imitatie steller gaat er af. In Berkelbrücke zijn de wissels ter plekke handbediend of op afstand met trekdraden. De nabootsing van deze bedieningen moet nog komen. Voorlopig worden ze, niet zichtbaar, aangedreven met Tortoise wisselaandrijvingen. Deze zijn onder de tafel gemonteerd.


Ik heb er voor gekozen om de aandrijvingen ter plekke te bedienen met een schakelaar in de tafelwand. De schakelaar is zo aangebracht dat je er niet achter blijft haken.


Deze bediening bevalt beter dan de digitale bediening over handregelaar en decoders. Voor de liefhebber: ik heb daarom nu een hoop schakeldecoders decoders voor een schappelijk prijsje te koop. Ze zijn van het type Märklin k74 (vergelijkbaar met Viessmann 5209).

Wordt vervolgd!
Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten