zondag 6 maart 2011

Locwissel


De bouw van de modelbaan ligt nu bijna stil. Vanaf maart gaat alle aandacht weer uit naar de zomerhobby en de modelbaan krijgt rust tot september. Wat niet wil zeggen dat er niets te melden valt.
Vandaag iets over het schaduwstation. Rijden met schroefkoppelingen betekent (af)koppelen met de hand. Daar moet je dan wel bij kunnen. In het niet zichtbare schaduwstation gaat dat moeilijk. Daarom is gekozen voor een zichtbaar uithaalspoor waar het (af)koppelen plaats vindt.
Na het verschijnen van de BR 64 heb ik nu twee treinloc's. Het wisselen van locomotieven is dan ook getest. Het werkt prima. Voor wie het ook toepassen wil volgt hier het verhaal. Het schema laat zien wat er gebeurt:


Er is steeds een loc extra nodig. In het (foto)voorbeeld wacht de V100 op het uithaalspoor. De binnenkomende trein met BR64 komt aan op spoor 1 of 2 en zet de trein daarna terug tegen de V100. De stoomloc koppelt af en rijdt naar spoor 3 of 4. De V100 zet de trein weer op spoor 1 of 2 en is gereed voor vertrek. De BR 64 rijdt daarna weer naar het uithaalspoor en is klaar voor de volgende trein. Natuurlijk is uitwisselen met andere loc's ook mogelijk. Uitwisselen van wagens is ingewikkelder. Dat doe ik meestal op het zichtbare station. Het spoor R is bedoeld voor de nog verwachte railbus.


de V100 staat klaar op het uithaalspoor


de BR64 brengt een personentrein binnen


de V100 vertrekt en de BR64 is weer gereed voor de volgende dienst

In de komende week wordt de nieuwe klinkerbestrating van Real-Modell verwacht.
Wordt vervolgd!
Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten