vrijdag 15 juli 2011

Eifelquerbahn: lokaalbaansfeer met een hoog Lenz-gehalte.

Harde wind en regen. Wij hebben in juli 2011 de boot maar laten liggen en zijn naar de Eifel afgereisd. Wandelen en fietsen in een prachtig landschap en niet toevallig in de buurt van de Eifelquerbahn Gerolstein-Kaiseresch.

Naschrift 29 januari 2013: De VEB heeft in deze week bekend gemaakt dat er in 2013 niet meer met railbussen of stoomtrein gereden wordt op de Eifelquerbahn. De stoomtrein staat zelfs te koop! De spoorbaan heeft onderhoud nodig en daarvoor is geen geld beschikbaar gesteld. Er zijn initiatieven voor reactivering. Ook is er een plan voor de aanleg van een fietspad over het tracé. De politiek heeft hierin nog geen keuze gemaakt. Het hieronder gemelde verhaal is voorlopig historie.




De Vulkan-Eifel-Bahn (VEB) reed vanuit Gerolstein op de Eifelquerbahn. Hierbij was sprake van een bijzondere samenwerking met een museumorganisatie. De VEB exploiteert commercieel goederenvervoer op de Eifelquerbahn en de DB lijnen nabij Gerolstein. Vrijwilligers van het museumbedrijf reden op de Eifelquerbahn een dagelijkse dienst met railbussen. Op woensdagen reed er een stoomloc. Het materieel van de VEB wordt in het gerestaureerde stoomlocdepot van Gerolstein onderhouden.

De link met Lenz is het materieel. De VEB rijdt met V60 en V100 in de oude DB-kleuren. Er is een grote verzameling railbussen en in het depot is ook nog een Köf aanwezig van het zelfde type als die van Lenz.
De lijn ademde nog steeds een sfeer uit van de jaren zestig-zeventig. Al was er geen klassieke beveiliging meer en stonden de telegraafmasten zonder draden. De stationsgebouwen werden voor andere doelen gebruikt en de de emplacementen kwamen wat desolaat over. In 2014 wilde men commercieel personenvervoer starten. Alle reden om in 2011 nog gauw eens te gaan kijken. Inmiddels lijkt dus alles geschiedenis te worden.

Voor meer informatie:
Het museumbedrijf: Eifelquerbahn
De commerciële tak: VEB

Hieronder een fotoimpressie uit de periode 7-13 juli 2011.
Jammergenoeg was er toen geen rode V100 aanwezig. Beide locs waren in onderhoud. Voor vervanging werd de blauw-beige V100 (212 376-8) van Aggerbahn gehuurd.



















Gerolstein is niet ver van Nederland, zelfs voor een dagtocht is het nog te doen. In het weekeinde staan ook de VEB-diesels in het depot. Op werkdagen zijn deze meestal onderweg.

Met groet, Jan Bennink.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,

    Mooie foto verslag heb jij weer gemaakt Wel erg leuk dat jij die 212 376 voor je camera heb gekregen. Heb jij nog meer foto's van die mooie lok. Lenz komt waarschijnlijk volgend jaar ook met de 212 uit maar dan in tijdperk III in het Rood.

    Jij bent dan ook in een mooi gebied geweest daar bij Gerolstein. Ik ben daar vorig jaar geweest met 175 jaar DB

    met vriendelijke groeten,

    bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan,
    Ik heb je blog weergevonden. Ik volg die incidenteel en was hem kwijtgeraakt. Ziet er geweldig uit. Om het Lenz-feest nog wat te vergroten, begin jaren vijftig reden er in de buurt van Gerolstein op zijlijnen treinen bestaande uit köf 2 en een railbus bijwagen.

    Groeten,

    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen