zondag 4 september 2011

Lenz V36.4 ... wegen Lokmangel ...

V36 kopen? Dacht het niet...!
De V36 vond ik niet mooi, het is een Wehrmachtsmachine, niet overal aan te treffen, nee de V36 stond niet op mijn verlanglijstje. En dan toch!


Ik zocht een andere oplossing voor het omlopen van de locomotieven in het schaduwstation. Tot nu toe had ik daarvoor een extra loc nodig. Zie het bericht Lokwissel van 6 maart 2011.
Maar met slechts twee treinloc's, de V100 en de BR64, ben je gauw "uitgespeeld".
Een extra loc in het schaduwstation zou fijn zijn. Om de Köf daarvoor in te zetten leek me niets. Die hoort op het station thuis. De V60 van Lenz laat nog lang op zich wachten. En dan is een V36.4 nog niet zo'n gekke optie.

De treinloc zet na binnenkomst in het schaduwstation de wagens op het uithaalspoor en rijdt zelf terug in het schaduwstation. De V36 haalt daarna de wagens even weg. De treinloc rijdt weer naar uithaalspoor. De V36 zet de wagens er tegenaan en "klaar is Kees".
De V36 blijft dus meestal uit het zicht en dat is eigenlijk jammer. Het locje is best wel mooi. Het antieke uiterlijk met de grote lampen, de drijfstang met aan één zijde nog een hulpaandrijving, het heeft zeker wat. En dan het geluid!
Het geluid van de V36 is bijzonder treffend. "Im Leerlauf" rammelt een heerlijk oude motor.


De V36.4 plaatst de wagens achter de BR64.

De V36.4 is dus door mij gekocht vanwege een loctekort. En dat was nou precies de reden waarom de DB in 1950 18 stuks V36.4 bij MaK Kiel kocht. De DB greep daarbij terug op de oorlogsloc V36 en versterkte het ontwerp. De V36.4 is dus geen Kriegsmachine!

Op de pagina de diesellokomotieven meer over de V36.

Ik ben benieuwd wanneer de V60 hem komt aflossen, wie damals ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten