zondag 8 januari 2012

Brawa Spoor 0

Na Lenz is dan ook Brawa in spoor 0 gestapt. In december zijn de eerste wagens uitgeleverd. De goederenwagens van Lenz hebben hun bouwjaar van voor 1940. Brawa koos voor nieuwe wagens uit de jaren vijftig. De open wagen Omm 52 en de cementwagen Kds 56 passen prima op de nevenlijn van de jaren zestig. De eveneens door Brawa geleverde autotransportwagens komen niet op Berkelbrücke.


De V100 brengt in het nieuwe jaar nieuwe wagens naar Berkelbrücke.

De bijna 15.000 keer gebouwde Omm 52 was overal aan te treffen. Eerst vooral in het kolentransport, later in de suikerbieten. In 1986 is de laatste wagen buiten dienst gesteld. In Berkelbrücke zal de wagen kolen gaan brengen voor de plaatselijke kolenboer.


Brawa 37000: Omm 52, wagennumeer: 862 210

Brawa koos met de Kds 56 voor de hoge uitvoering van de cementwagen. Hiervan werden 1.300 stuks gebouwd. Het wagentype is in detail tijdens en na de bouw vele malen aangepast. Tot op de dag van vandaag vervoert de wagen met perslucht te lossen materiaal zoals cement, quarzzand, soda of kalk.


Brawa 37100: Kds 56, wagennummer: 359 598

Beide wagens zijn juweeltjes! We zijn benieuwd wat Brawa nog meer gaat doen.
De details uit dit verhaal komen als gewoonlijk uit de boeken van Stefan Carstens, Güterwagen Band 2 en 3, onmisbaar als documentatie voor de oude DB.

Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten