vrijdag 4 januari 2013

Toch nog iets nieuws:
de V60 van Lenz (art.nr. 40140)

Nog net voor de kerstdagen kwam Lenz met de V60 op de markt. Inmiddels staat de machine ook in Berkelbrücke op de baan.

Lenz heeft er weer een juweeltje van gemaakt. Ook na een vergelijking met het voorbeeld blijft niet veel te wensen over.

Ter vergelijking: De Vulkan-Eifel-Bahn (VEB) uit Gerolstein heeft twee machines van de serie V60 in dienst. Op de onderstaande foto uit 2011 de V60 1184. Het is heel bijzonder dat de VEB de locs in de oorspronkelijke kleuren laat rijden.

Van de rangeerloc serie V60 werden vanaf 1955 942 stuks aan de Duitse spoorwegen geleverd. Een groot aantal rijdt nog steeds. Het voorbeeld voor Lenz, de V60 865, uit de 5e bouwserie, is gebouwd door Krauss Maffei en werd in 1960 in dienst gesteld. De V60 865 kwam in 1999 ter zijde te staan en werd in 2002 gesloopt.
De V60 woog 48 ton en had een vermogen van 650 pk. Een aantal werden van 6 ton extra ballast voorzien. De maximum snelheid van deze rangeerlocs was slechts 60 km/uur. Toch werden ze ook als treinloc op lokaallijnen ingezet. Zelfs in de personendienst is een V60 gezien.

1 opmerking:

  1. Beste Jan,
    Mooi machientje. De V60 is in elk geval op de spoorlijn Falls - Gefrees (Gefreeser Bockerl) langere tijd in de personentreindienst ingezet. De eerste jaren met een donderbus rijtuig tweede klasse(dit schijnt een beroemd combo te zijn geweest), en op het eind nog met een paartje umbau-drieassers.

    Groeten,

    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen