zondag 10 november 2013

Bouw BW Berkelstadt (deel 1)

De ondergrond is bijna gereed, zo ziet de bouw er vandaag uit:


Terug naar het plan. Het in het vorig bericht getoonde plaatje is nog niet gewijzigd:


Het BW wordt in delen uitneembaar. Ik kies voor drie tafels van 80x120 cm. Daarbij is een uitstekende plaat nog mogelijk. De afzonderlijke tafels met platen mogen voor het vervoer per auto niet groter zijn dan 95x120 cm. Het gewicht moet zo gering mogelijk blijven. Al met al is dat geen eenvoudige opgave. De locloods heeft behoorlijke afmetingen. Het is ook niet te voorkomen dat tafel- of plaatscheidingen veel sporen gaan kruisen. In eerste instantie wilde ik de plaatscheidingen niet met de tafelranden laten samenvallen, maar langs natuurlijke lijnen leggen. De scheidingen vallen dan niet zo op. De loodswand is een natuurlijke lijn, evenals het voetpad rond de draaischijf. Maar in de rechter tafel krijgt elk spoor in de loods een inspectiekuil. Dat betekent een verzwakking. Ik kies daarom toch om de plaatscheiding op de tafelranden te leggen. Eén hoek van de loods komt echter wel over de tafelrand heen. Daar volgt de plaatrand de loods. Het volgende plaatje laat de tafels zien. Klik ook hier weer op de afbeelding voor een vergroting.

Bruin: dragende delen
Geel: delen t.b.v. montage
Rood: delen t.b.v. tafelpoten


Op de kamer liggen de tafels op een verrijdbare stelling. Hierdooor is het depot te verplaatsen en er kan aan alle zijden gewerkt worden. De stelling herbergt ook de voeding. Deze is gemonteerd onder de plaat in het midden van de stelling. De voeding kan worden uitgenomen en bij tentoonstellingen onder de tafels op de grond worden gelegd. Het hoge gewicht van de voeding belast op deze wijze niet de tafelconstructie.

De verrijdbare stelling, nog zonder de tafels.

De tafels worden met hoekjes op de stelling bevestigd. Het is niet de bedoeling deze vaak uit elkaar te halen. De jaarlijkse Spoor-0-dagen in Zutphen zijn mijn voorlopige doel.
De basis van de tafels is 12 mm populieren multiplex. Dit is zeer licht materiaal, maar ook heel zwak. Zonder verstevigingen durf ik het niet toe te passen. In de hoeken van de tafels zijn extra blokjes gemonteerd om later poten in te steken. Deze poten worden met vleugelmoeren op de plaats gehouden. De tafels worden onderling ook met bouten en vleugelmoeren gekoppeld. Daarvoor zijn plaatselijke verstevigingen aangebracht. De platen worden op de tafels gelijmd en geschroefd. Hiervoor zijn vuren latjes op de tafelranden bevestigd. Ook de platen zijn van 12 mm populieren multiplex.

De tafels zonder de platen.

Voordat ik de platen op de tafels bevestig ga ik nauwkeurig vastleggen waar uitsparingen komen. De draaischijf en de inspectiekuilen worden in de platen gezet. In de loods betekent dat onder elk spoor sleuven. Een inspectiekuil van Real-Modell geeft hiervoor de informatie:

Inhoud bouwpakket Real-Modell Z371 inspectiekuil (Untersuchungsgrube)

De volgende stap is het exact op maat maken van de platen. Dat vergt ook nauwkeurig meetwerk bij de hoek van de loods. Een deel van die loods steekt uit. De rechter plaat zal daarom ook uitsteken over de middelste plaat, met inspectiekuil en al. Ook een leuke uitdaging!

Wordt vervolgd, Jan

1 opmerking: