zondag 16 november 2014

Lokschuppen Deel 2

Na ontvangst van het Real Modell pakket op 3 oktober was er nog geen tijd voor de bouw van de locloods. Maar in het vorige weekeinde is de bouw gestart. Eerst maar eens gekeken hoe gebouwd moet worden. Ik had gekozen voor een gele steen. Welke voegkleur hoort daarbij? De voorgaande bouwwerken van Real Modell hadden een rode steen. Daar hoorde een lichtgrijze voeg bij:

 
Rode steen met lichtgrijze voeg en kalksporen (Heki 6600).
Bij dit model nog kunststof vensters.

Na wat uitproberen kwam ik uit op donkergrijs. Lichtgrijs maakte er een bleke boel van. Het donkere past ook goed bij een niet al te schoon klimaat rond een depot. Gebruikt is 6601 van Heki.

 
Gele steen met donkergrijze voeg en vuilsporen (Heki 6601).
Rechts de originele muur.

Een volgende keuze was de kleur grijs voor deuren en vensters. Met foto's van depot Gerolstein erbij kwam ik uit op Revell 76. Het schilderen van die kozijnen bleek een tijdrovend karwei. En daar moet je geen haast bij hebben. Spuiten zou natuurlijk ook kunnen, maar dat is niet mijn ding.

Real Modell gebruikt nu gelaserd MDF voor de vensters. Geen kunststof zoals op de eerste foto of messing zoals bij de loods Billerbeck. Ik had mijn bedenkingen, maar het lijkt goed uit te pakken.

 
Vensters en deuren van gelaserd MDF.

Na droging worden de vensters voorzien van glasimitatie (kunststoffolie). De vensters hebben daarvoor een zelfklevende laag. Dat is een hele verbetering met vorige werken. De dunne glasimitatie blijft nu keurig tegen het "houtwerk" zitten.

 
Na verwijderen van de beschermfolie komt de lijmlaag vrij waarop het "glas" gelijmd wordt.

Een behoorlijke fout in de levering zit in te grote vensters. Ze moeten op maat gesneden worden, waarbij de bovenste lat nu wegvalt. Dat zie je echter alleen maar als je vanaf de grond omhoog kijkt. En wie doet dat op de modelbaan? De vensters bij daglicht los in de wand gezet:

 
Nu al genieten: klik op de foto voor een vergroting.

In de deuren zit nog meer werk. De deuren zijn beweegbaar uitgevoerd. Dat gaat met zeer fijne messing onderdelen. Frank Minten vond dat te kwetsbaar en maakte stabiele scharnieren. Ik ben niet van plan om de deuren van een (servo) aandrijving te voorzien. Ik ga dan ook door met de originele onderdelen. Allereerst wordt een as aan de messing frames gesoldeerd. Het tussenliggende scharnieroogje is vooraf op de as geschoven.

 
"Hang- en sluitwerk" solderen.

Ook hier volgt het schilderen van de "houten" delen. De deuren bestaan niet uit één MDF laag, maar uit een sandwich van meerdere lagen. Hierdoor is een 3D model in 2D gelaserd MDF ook mogelijk. Alle lagen zijn zelfklevend. Dat werkt super! Alleen het messing frame (links op de foto) moest nog van een lijmfolie worden voorzien.

 
Elke deurhelft bestaat uit 4 te schilderen delen!

Ik heb nog wat zaterdagen aan schilderwerk te gaan. In totaal 20 vensters en 6 dubbelle deuren.
Het geheel maakt al een realistische indruk al was het met de eerste deuren nog uitproberen.....

 
Bij de laatste deur weet ik precies hoe het moet!

Wordt vervolgd,

Jan

1 opmerking: