De projecten

1. Het huidige project, BW Berkelstadt:

Vanaf november 2013 bouw ik aan een depot. In het Duits: Bahnbetriebswerk (BW).


Het plan: Draaischijf met loods. Opzet naar huidige situatie BW Gerolstein
afmetingen tafel: 1,22 x 2,44 m

Rijden met spoor 0 kost ruimte. Rijden met treinen kan wel, maar op een klein traject met lage snelheid. Treinen komen pas echt tot hun recht op grotere banen zoals op tentoonstellingen te zien zijn. Ik wilde niet meer een kamer opofferen voor de modelbaan, maar toch kunnen genieten van de mooie spoor 0 modellen. Dat kan heel fraai met een depot. Toen Real Modell met een enigszins betaalbare draaischijf kwam, gevolgd door een bouwpakket van een bijpassende loods "ging ik om".
Ik verkocht mijn wagens en rijtuigen en concentreerde mij op het depot en zijn locomotieven.
Ik had een soort BW Gerolstein op het oog: Een depot van een spoorwegmaatschappij in combinatie met een museumdepot. Daarmee is alles mogelijk.

De bouw vordert langzaam. De loods dient op maat aangepast te worden. Er zit veel handwerk in. Maar het resultaat laat zich al zien. De stand van zaken op 13 maart 2015:







De dakbedekking van de loods is nog niet klaar. Ook details als regengoten en regenpijpen moeten nog aangebracht worden. Daarna volgt de aankleding van het terrein. Nog genoeg te doen!



2. Het afgebroken project, station Berkelbrücke:

Deze modelbaan is in september 2013 afgebroken. Gebrek aan tijd en ruimte, maar toch ook wel een beetje het niet verder willen investeren in iets wat ooit afgebroken gaat worden, heeft mij doen besluiten iets kleiners neer te gaan zetten. Het volgende project werd het boven omschreven depot.

De tekening laat het ontwerp zien van de modelbaan. Zoals de fotos aangeven is soms van dit ontwerp afgeweken. Zo is onder andere de overweg verplaatst en er kwam een viaduct in plaats van een tweede overweg.


De baan bestond uit een enkelsporige lijn tussen een kopstation en een verborgen schaduwstation. In het kopstation konden locomotieven omlopen. In het schaduwstation kon dat niet. Om de locomotief hier aan de andere zijde van de trein te krijgen is een zichtbaar uithaalspoor aangelegd. In de praktijk werkte dit goed. Er was wel een extra (rangeer)locomotief nodig.

Zo was het op 22 januari 2012:


Van het station was het stationsgebouw gereed en er was een begin gemaakt met de perrons.


Een deel van het empacement was al voorzien van ballastgrind.


Voor de locloods kwam een klein tankstation.



In de eerste boog na het station was een wegkruising. De kruising werd met overwegbomen beveiligd. De bomen werden bediend vanuit post 30.


Na de grote boog liep het spoor in een rechtstand langs de deuropening van de kamer:


Hier zou de Berkelbrug komen. Na de Berkelbrug liep het spoor langs het uithaalspoor onder een viaduct naar het schaduwstation. Van het viaduct was een kartonnen proefmodel neergezet.


Achter het schot waren vier lange sporen in het schaduwstation. Een vijfde, op de foto niet zichtbaar spoor, was bedoeld voor de verwachte railbus.


Er werd digitaal "op zicht" gereden. Wissels werden met schakelaars op de tafelrand bediend.

Op de pagina Inhoudsopgave vindt u meer over alle details op de baan.